شاید این سوال برای شما هم به وجود آمده باشد که خار پاشنه چیست؟ از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم؟ خار پاشنه، به معنی رسوب کلسیم در قسمت پاشنه پا است که باعث بیرون زدگی استخوان در قسمت زیرین استخوان پا می شود. استخوان پاشنه پا استخوانی است که همیشه وزن بدن را تحمل می کند. این بیماری ممکن است در قسمت پشت پا هم ایجاد شود که در عکس هایی که با اشعه ایکس گرفته می شود قابل مشاهده است. معمولا افراد بین سنین ۶۲ تا ۹۴ حدقل یک بار دچار این عارضه می شوند. به وجود آمدن این التهاب در افرادی که وزن بیشتری دارند شایع تر است.

این بیماری معمولا در طول زمان ایجاد و با گذشت زمان توسعه می باید. در ادامه این مقاله قصد داریم در رابطه با خار پاشنه، عوارض بیماری، عوامل به وجود آمدن آن و راه های درمان صحبت کنیم. اگر شما هم دچار این عارضه شده اید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی در این رابطه را به دست آورید.

از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم؟

این بیماری در اکثر مواقع علامتی ندارد، در برخی موارد وجود این عارضه ممکن است با درد های مزمن و متناوب همراه باشد. معمولا این درد ها در هنگام دویدن و یا راه رفتن بیشتر می شود. اکثر بیماران این درد را مانند فرو رفتن سوزن درون پا توصیف می کنند. همچین این درد هنگام بیدار شدن از خواب و شروع راه رفتن بیشتر می شود. در برخی موارد درد در طول روز از بین می رود و هنگام عصر و شب بیشتر می شود. در صورتی که مبتلا به این عارضه باشید، احساس درد پس از نشستن های طولانی، بیشتر می شود.

همانطور که گفته شد این درد با چشم دیده نمی شود و برای تشخیص دقیق و صحصیح این بیماری، لازم است به پزشک و مراکز تصویر برداری و اشعه ایکس ری مراجعه کنید، قبل از انجام آزمایشات و تصویر برداری، پزشک پا را به صورت فیزیکی معاینه می کند تا هر گونه علائم التهاب یا قرمزی را در آن بررسی کند.

کلینیک سلامت پا پردیس با بهترین دستگاه های تخصصی برای درمان خار پاشنه و انجام تمامی خدمات مربوط به اسکن پا در کرج و تهران می باشد، برای اطلاع از شرایط نوبت دهی اطلاع از هزینه های درمان با ما تماس بگیرید.


بیشتر بخوانید: دلیل درد کف پا چیست؟


درمان خار پاشنه

بیش از ۹۰ % افراد با اقدامات غیر جراحی بهبود پیدا می کند. در ادامه به برخی از این اقدامات اشاره می کنیم.

استراحت: به صورت موقت تمامی فعالیت های شدید ورزشی که موجب فشار و ضربه است را قطع کنید و استراحت کنید.

دارو: استفاده از داروهای ضد التهابی که توسط پزشک تجویز می شوندف میتواند موثر واقع شود.

نرمش : انجام برخی نرمش ها مثل کشش عضلات پشت پا، کشش فاشیای پلانتار و … می تواند در درمان خار پاشنه موثر باشد.


بیشتر بخوانید: ورزش های درمان خار پاشنه


تزریق کورتون: تزریق دارو در محل درد، توسط پزسک یکی از راه های درمان موثر خار پاشنه است. البته تزریق های مکرر و بیش از حد خطرناک است و این کار باید حتما تحت نظر پزشک متخصص انجام شود.

استفاده از کفی ها سیلیکونی

اسپلینت شبانه: استفاده از یک آتل اسپلینت برای نگه داشتن پا در زاویه ۹۰ درجه، می تواند موثر باشد. البته این روش کمی ناراحت کننده است و ممکن است بیمار را اذیت کند.

شوک ویو تراپی Extracorporal shockwave therapy ESWT: در این روش از امواج پر قدرت برای ترمیم آسیب ها استفاده می شود.

پانوشت: خار پاشنه , درمان خانگی خار پاشنه , علائم خار پاشنه  , عوارض خار پاشنه