میخچه چیست و چرا به وجود می آید؟ عوارض میخچه پا و علت به وجود آمدن آن چیست؟ میخچه پا یک لایه ضخیم زرد رنگ یا سفید رنگ و دردناکی است که معمولا در اثر اصطکاک یا فشار به وجود می آید. این لایه زمانی ایجاد می شود که پوست بخواهد از منطقه زیرین خود در برابر فشار ها مراقبت کند. میخچه ها معمولا خطرناک نیستند، ولی می توانند باعث درد و به وجود آمدن ظاهری ناخوشایند شوند. در ادامه این مقاله در رابطه با میخچه پا و عوار میخچه صحبت می کنیم. با ماهمراه باشید. کلینیک سلامت پا پردیس کلیه خدمات مربوط به میخچه و پا را انجام می دهد.

علت به وجود آمدن میخچه پا چیست؟

همانطور که گفته شد دلیل به وجود آمدن میخچه فشار و اصطکاک است. عواملی همچون پوشدن کفش های نامناسب به صورت مکرر  موجب تحریک و واکنش پوست می شود. این اصطکاک در بازه زمانی کوتاه ممکن است دچار تاول های پوستی خفیف شود، ولی در دراز مدت باعث به وجود آمدن میخچه می شود. پینه ها معمولا حالت مخروطی دارند که در طول استخوان پا ایجاد می شوند و به عصب ناحیه فشار وارد می کنند. میخچه معمولا در افرادی به وجود می آید که به علت کفش نامناسب پاهایشان عرق می کند و یا در طول روز زمان زیادی را سرپا می ایستند.


بیشتر بخوانید: پینه پا چیست و چگونه به وجود می آید؟


علائم و عوارض میخچه پا

از آنجایی که میخچه و پینه پا بسیار شبیه هم هستند، ممکن است فردی میخچه را با پینه اشتباه بگیرد. در صورت وجود میخچه پا، شما علائم زیر را مشاهده خواهید کرد:

  • تغییر رنگ پوست
  • بر آمدگی و سفت شدن قسمتی از پوست
  • احساس درد یا حساسیت زیر پوست
  • قرمز شد نواحی داخلی پوست
  • ضخیم شدن یک ناحیه از پوست

در صورتی که میخچه ملتهب شود، فرد باید به پزشک مراجعه کند تا پزشک پس از معاینه روش درمان را انتخاب کند. در این مرحله پزشک ممکن است بخشی از پوست پا را برش بزند و یا عکس برداری و اسکن را تجویز کند تا مشکلات استخوانی که باعث به وجود آمدن میخچه شده اند را بررسی کند. پس از عکس برداری و انجام آزمایشات لازم، پزشک می تواند علت بروز درد را در انگشت تشخیص دهد. در برخی از موارد نیز پزشک با معاینه میخچه را تشخیص می دهد و احتیاجی به اسکن و عکس برداری نیست و پس از آن دارو درمانی آغاز می شود.

افراد نوروپاتی و مبتلا به دیابت و بیماری های عروقی، باید بسیار بیشتر از دیگر افراد مراقب باشند تا دچار عوارض میخچه پا نشوند.

مرکز تخصصی فوت اسکن بهترین مرکز درمان میخچه در تهران و کرج می باشد. برای اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت اینجا کلیک کنید.

چگونه از میخچه پا جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از از به وجود آمدن میخچه یکسری نکات وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره میکنیم:

توجه به بهداشت و تمیز نگهداشتن پا ها

استفاده از مرطوب کننده در قسمت پاشنه و سینه پا

کنترل وزن برای کاهش فشار

استفاده از جوراب های تمیز

استفاده از کفش های مناسب و تمیز نگهداشتن کفش

استفاده از سنگ پا یا سوهان پا

پاسخ به متداول ترین سوال ها

میخچه چیست؟

میخچه پا یک لایه ضخیم زرد رنگ یا سفید رنگ و دردناکی است که معمولا در اثر اصطکاک یا فشار به وجود می آید. این لایه زمانی ایجاد می شود که پوست بخواهد از منطقه زیرین خود در برابر فشار ها مراقبت کند. میخچه ها معمولا خطرناک نیستند، ولی می توانند باعث درد و به وجود آمدن ظاهری ناخوشایند شوند.

علت به وجود آمدن میخچه پا چیست؟

دلیل به وجود آمدن میخچه فشار و اصطکاک است. عواملی همچون پوشدن کفش های نامناسب به صورت مکرر  موجب تحریک و واکنش پوست می شود.

چگونه از میخچه پا جلوگیری کنیم؟

توجه به بهداشت و تمیز نگهداشتن پا ها

استفاده از مرطوب کننده در قسمت پاشنه و سینه پا

کنترل وزن برای کاهش فشار

استفاده از جوراب های تمیز

استفاده از کفش های مناسب و تمیز نگهداشتن کفش

استفاده از سنگ پا یا سوهان پا

پانوشت:میخچه پا , زگیل پا , پینه پا , عوارض میخچه پامیخچه پا درمانمیخچه پا درمان خانگیمیخچه پا از چیست