درمان زانوی ضربدری و پرانتزی

درمان زانوی ضربدری و پرانتزی :کلینیک سلامت پای پردیس با استفاده از تکنولوژی Foot Scan، به تشخیص و درمان  مشکلات رایج در پا (پای پرانتزی و پای ضربدری،خار پاشنه،کمردرد و…)کمک می‌کند.

زانوی ضربدری و زانوی پرانتزی، دو انحراف بسیار رایج در مفاصل زانو هستند که در این حالت زانوهای فرد بیش از اندازه به یکدیگر نزدیک است و حالت ضربدر به خود گرفته است یا بیش از اندازه از یکدیگر دور است و به حالت پرانتز درآمده است.

ما در کلینیک سلامت پا پردیس به مراجعینی که از عارضه پا پرانتزی یا پا ضربدری 
رنج می برند با تجهیزات مدرن و به روز، بهترین درمان را توصیه می کنیم.

   باما تماس بگیرید 

درمان زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری

زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری دو نوع از مشکلاتی هستند که می‌توانند به درد و ناراحتی زانو و پا منجر شوند.کلینیک سلامت پای پردیس با استفاده از تکنولوژی Foot Scan، به تشخیص و درمان این مشکلات کمک می‌کند.
علت زانوی پرانتزی
زانوی پرانتزی به علت عدم تعادل عضلانی و ناهماهنگی در حرکت‌های زانو ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر، عضلات پا و زانو با هم کار نمی‌کنند و این باعث مشکلاتی مانند درد، تورم و ناراحتی در زانو می‌شود. همچنین ژنتیک در ایجاد انحراف زانو بسیار موثر است و میتواند از والدین به کودکان منتقل شود. درمان غیر جراحی زانوی پرانتزی شامل انجام اسکن پا و ارزیابی اسکن با نرم افزار کامپیوتری می باشد که می تواند میزان انحراف یا تخریب مفصل زانو را مشخص کرده و با این اطلاعات درمان مناسب برای زانو ایجاد گردد.

درمان زانوی پرانتزی و ضربدری

درمان زانوی پرانتزی و ضربدری

علت زانوی ضربدری

زانوی ضربدری همچنین باعث ناراحتی و درد در زانو می‌شود. این مشکل به علت فشار زیادی است که بر روی زانو وارد می‌شود و باعث تحریک و التهاب در بافت‌های پیرامونی زانو می‌شود. درمان زانوی ضربدری نیز بطور کامل با سیستم اسکن پا قابل انجام است و از ایجاد آرتروز و تخریب مفصل زانو جلوگیری خواهد کرد.

تکنولوژی Foot Scan در کلینیک سلامت پای پردیس به کمک پوشیدن کفی و صندل طبی طراحی شده بر اساس اسکن پای بیمار، با تحلیل فشارهای اعمال شده بر روی کف پا و تعادل عضلات، به تشخیص و درمان مشکلاتی مانند زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری کمک می‌کند. با تشخیص دقیق علل بیماری، تیم مجرب و متخصص اسکن پا در کلینیک سلامت پای پردیس، به بیماران خود در درمان درد و ناراحتی زانو و پا کمک می‌کند.

زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چیست ؟

هنگامی که در حالت ایستاده لگن را با خط راست به مچ پا وصل کنیم ، این خط راست باید از و سط دو زانو بگذرد . اگر این خط از قسمت خارجی زانو خارج شود، به این حالت پای ضربدری گفته می شود. اگر این خط راست از قسمت داخلی زانو خارج شود به این حالت زانوی پرانتزی گفته می شود.

زانوی ضربدری

ژنووالگوم یا پای ضربدری به عارضه ای گفته می شود که در آن زانوها با یکدیگر تماس دارند و به سمت داخل متمایل می شود و قوزک پاها فاصله زیادی از هم دیگردارند.
یکی از علائم این عارضه فاصله زیاد مچ پاها در حالتی است که زانوها در کنار یکدیگر قرار میگیرند که راه رفتن را نیز دچار مشکل میکند و دلیل آن به علت کم بودن فاصله بین زانوها است.راه رفتن افراد از حالت عادی خارج می شود و باعث ایجاد درد زانو می شود و در کودکان باعث زمین خوردن های مکرر میشود .

نشانه های زانوی ضربدری چیست؟

این عارضه شکل های متفاوتی دارد و بیشترکسانی که زانوی ضربدری دارند با بد شکلی و صافی کف پا مواجح می شوند. هنگامی که عارضه زانوی ضربدری شدید باشد مفاصل مچ پا به سمت بیرون می چرخد. در این حالت کشش و فشار شدیدی به رباط‌ها، تاندون‌ها و بافت نرم موجود در ناحیه قوس داخلی وارد شود.فرد در این مورد در هنگام راه رفتن و دویدن دچار مشکل می شود و اغلب پاها دردناک شده و خستگی زودرس ایجاد میکند .
از دیگرنشانه های زانوی ضربدری:
• ساییدگی قسمت داخلی کفش‌ها
• نزدیک شدن زانوها به خط میانی بدن
• دررفتگی‌های مکرر
• تغییر شکل راه رفتن
• تمایل کشکک‌ها به خارج
• عدم ثبات زانو

درمان زانوی پرانتزی و ضربدری

درمان زانوی پرانتزی و ضربدری

علت ایجاد زانوی ضربدری

عوامل زیادی باعث به وجود آمدن این عارضه می شود و می تواند زندگی فرد را مورد هدف قرار بدهد. این عارضه در کودکان می تواند باعث بروزبیماری زمینه ای شود.اختلال متابولیک استخوانی و بیمارهای ژنتیکی می تواند یکی از دلایل بروزاین بیماری باشد، و همچنین می توان به موارد ریز نیز اشاره کرد:
۱-کمبود ویتامین D وکلسیم
۲- راه رفتن زود هنگام کودک
۳-چاقی
۴- چاقی شدن شدید ران‌ها
۵- آسیب به زانو یا ران
۶-آرتریت روماتیسمی در زانو
۷- ضعف عضله سمی‌ ممبرانوسوس
۸- کوتاهی عضلات به ویژه عضلات دو سر ران
۹-یکنواخت نبودن رشد صفحات رشد انتهای تحتانی ران و انتهای فوقانی استخوان های ساق

از دیگر خدمات کلینیک سلامت پا پردیس

تمام تلاش این کلینیک بر این است با توجه به عارضه و بیماری شما بهترین روش درمانی را ارده دهد. این کلینیک خدمات دیگری دارد از جمله :

۱- درمان آرتروز زانو

۲- درمان درد زانو

۳- درمان میخچه

۴- درمان انحراف زانو

علائم زانوی پرانتزی

در زانوی پرانتزی قوزک پاها باهم فاصله دارند و باعث ایجاد مشکل می شود بیشتر این عارضه در خردسالان ایجاد می شود اما پس از دوران کودکی نیز ادامه دارند و گاهی باعث ایجاد ناهمواری های دیگری در زانو نیز می شود مانند:
سفتی مفاصل
زانو درد
لنگیدن پا
عضلات تحت فشارو مچ پا نیز می توانند باعث درد در لگن یا مچ پا شوند
سن ایجاد زانوی ضربدری
در فاصله سنی ۳ تا ۴ سال زانوی ضربدری بیشتر دیده می شود. به طور طبیعی هیچ گاه بهبود نمی یابد و شدت انحراف بیشتر هم می شود.
تشخیص پای ضربدری
زانوی ضربدری در بزرگسالان اتفاق می افتد . تشخیص این کار به عهدی درمانگر می باشد که ابتدا شما را معاینه ی فیزیکی میکند و از شما سوالاتی را می پرسد و حالت های ایستادن وراه رفتن را نگاه می کند. نابرابری در طول پای فرد ، زاویه هم ترازی زانوی شخص، سایش ناهموار در کف کفش را مورد ارزیابی قرار می دهد.

درمان زانوی پرانتزی و ضربدری

درمان زانوی پرانتزی و ضربدری

درمان پای ضربدری و پرانتزی

تنها روش در مان غیر جراحی در انحراف زانو انجام اسکن پا و ساخت کفی و صندل طبی بر اساس اطلاعات اسکن پای بیمار می باشد.
در شرایطی که درمان با سیستم اسکن پا انجام نشود انحراف زانو بیشتر شده و با افزایش انحراف فشار داخل مفصل زانو افزایش می یابد و درد و تخریب مفصل زانو ایجاد خواهد کرد.

زانوی پرانتزی
زانوی پرانتزی حالتی است که باعث می‌شود پا ظاهری شبیه به پرانتز داشته باشد. در چنین حالتی زمانی که قوزک پاهای شما درکنار یکدیگر قرار میگیردفاصله ی پاها از هم زیاد میشود و زانوها از یکدیگر دور می شوند. این شرایط بعلت ژنتیک ایجاد شده و در کودکان از سن ۴ سالگی قابلیت تشخیص و درمان مناسب را دارد .علاوه بر ژنتیک پوشیدن کفش نامناسب، اضافه وزن و چاقی باعث تشدید آن می شود.

نشانه های پای پرانتزی

از نشانه های این بیماری این است که پاها به سمت بیرون خمیده می‌شود و حالت پرانتزمی گیرد. زمانی که فردی دارای پای پرانتزی است راه می‌رود یا مچ پاهای خود را در کنار یکدیگر قرار می دهد، این حالت دیده می‌شود. افراد دارای پای پرانتزی، با انگشتانی به سمت داخل راه می‌روند. به چنین حالتی، انگشت کبوتر گفته می‌شود. از دیگر نشانه های این بیماری می توان به:
۱-عدم تماس زانوها زمانی که فرد مچ پاهای خود را در کنار یکدیگر قرار داده است.
۲- پاها شکلی شبیه پرانتز یا کمان دارند و هنوز پس از ۳ سالگی فرم درست نگرفته‌اند.
۳- درد زانو یا لگن
۴- احساس خستگی
۵- کاهش دامنه حرکتی در لگن
۶-دشواری در راه رفتن یا دویدن
۷- عدم تعادل در پیاده‌روی
۸- ناپایداری یا بی‌ثباتی زانو
۹- آرتریت پیش‌رونده در بزرگسالی

علائم زانوی پرانتزی

زانوی پرانتزی در افراد مختلف متفاوت است که عبارت است از:
• ساییدگی بیش از حد کناره خارجی کفش
• تغییرکردن زاویه کشکک‌ها و حرکت به سمت داخل
• ضعف عضله دو سر رانی
• کوتاهی عضلات ناحیه داخلی،
• کاهش ارتفاع پایین تنه
• کشیدگی رباط‌ها و کپسول خارجی زانو
• آرتروز زودرس
• زانو درد و احساس خستگی زودرس
• چرخش ساق

درمان زانوی پرانتزی و ضربدری

درمان زانوی پرانتزی و ضربدری

بهترین زمان برای درمان عارضه پای پرانتزی چه موقع می باشد؟

مناسب ترین سن برای درمان پای پرانتزی، از سن ۴ سالگی می باشد. چون که در سنین پایین، وزن کودک کم بوده و فشار روی مفاصل زانو کمتر میباشد و همچنین انعطاف پذیری پای کودکان بیشتر می باشد. انعطاف پذیری مناسب باعث سریع تر شدن روند درمان و در نهایت بهبود این بیماری می شود. اگر درمان این انحراف را به سنین بالاتر بیندازیم، نه تنها اثر بخشی کاهش خواهد یافت ، بلکه می تواند تخریب در مفاصل زانو را ایجاد کند .

تشخیص زانوی پرانتزی

تشخیص زانو پرانتزی، با انحام اسکن پا و معاینه بالینی در کلینیک سلامت پای پردیس امکان پذیر خواهد بود.

درمان انحراف زانو

روش‌ درمان در زانوی پرانتزی و ضربدری شامل:

• معاینه بالینی بیمار
• انجام اسکن پا
• بررسی اطلاعات اسکن پای بیمار با نرم افزار
• طراحی کفی و صندل متناسب با شرایط بیمار با نرم افزار طراحی کامپیوتری
• تراش و ساخت کفی و صندل براساس طراحی کامپیوتری با دستگاه اتوماتیک اسکن پا

وقتی مدت طولانی مبتلا به پا پرانتزی هستیم این عارضه باعث بیماری به آرتروز زانو و لگن می شود.در مواردی که زانوی پرانتزی دیر درمان شود منجر به ایجاد آرتروز و تخریب در مفصل زانو را برای فرد ایجاد خواهد کرد.

اسکنر فشار کف پا (فوت اسکنر فشاری) چیست؟

اسکنر فشار کف پا سیستمی الکترونیکی برای ثبت و تحلیل توزیع فشار کف پا در حالت ایستاده و راه رفتن است. این دستگاه نقاط پرفشار کف پا را درهمه حالات ایستاده شناسایی میکند و گزارش کامل و جامعی در اختیار درمانگر قرار می دهد.
درمان زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری بدون جراحی در کرج در کلینیک سلامت پا پردیس

درمان زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری در بسیاری از موارد بدون نیاز به جراحی و با استفاده از تکنیک‌های غیرجراحی امکان‌پذیر است. کلینیک سلامت پای پردیس در کرج با بهره‌گیری از تکنولوژی Foot Scan و تجهیزات درمانی مدرن، به بیماران خود در درمان زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری بدون نیاز به جراحی کمک می‌کند.

در این کلینیک، به منظور درمان زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری، ابتدا با استفاده از تکنولوژی Foot Scan، تشخیص دقیقی از نوع مشکل و میزان آسیب به زانو بدست می‌آید. سپس با توجه به نوع مشکل، برنامه درمانی مناسب ،با طراحی و ساخت کفی و صندل طبی ایجاد خواهد کرد .

با بهره‌گیری از این روش‌، بیماران می‌توانند بدون نیاز به جراحی، درمانی کارآمد و سریع را تجربه کنند.

در کلینیک سلامت پای پردیس، با توجه به نیاز بیمار، برای درمان زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری، روش‌های غیرجراحی و بهینه و با کیفیتی ارائه می‌شود که به بیماران کمک می‌کند تا بهبودی سریع‌تر و کاهش ناراحتی و درد در زانو و پا را تجربه کنند.

درمان زانوی پرانتزی و ضربدری

درمان زانوی پرانتزی و ضربدری

اسکن کف پا چه کاربردی دارد؟

در این فرایند شما روی صفحه دستگاه اسکنر قرار می‌گیرید. سپس اسکنر اطلاعات لازم درمورد ساختار پا و عملکرد آن، اطلاعات کمر و فشارهای وارد به مفاصل کمری،و اطلاعات زانو و میزان انحراف زانو را به شما می‌دهد. اسکن پا همچنین میزان فشار وارد بر هر قسمت از پا را با وضوح و سرعت و دقت بالا ثبت می‌کند.
• مناطق دارای زخم احتمالی را در کف پا شناسایی می‌کند.
• باعث کاهش فشار بر مناطق مشکل‌دار پا می‌شود.
• کمک می‌کند پای دیابتی را مدیریت کنید
• به تشخیص اختلاف فشار کف پا، بین پای چپ و راست کمک می‌کند.
• با استفاده از اطلاعات حاصل از اسکن پا می‌توان به بهبود تعادل، قدرت و تحمل وزن کمک کرد.

ویژگی های اسکن کف پا

اسکن کف پا، همه قسمت های مرتبط با کف پا را تجزیه و تحلیل می‌کند، اطلاعات کاملی از مشکلات احتمالی کف پا و نحوه راه رفتن ارائه می‌دهد. اسکن کف پا می‌تواند موارد زیر نشان دهد:
• نقاط فشار و الگوی توزیع فشار در کف پا
• شکل کف پا؛ ممکن است کف پای شما طبیعی،دارای صافی کف پا یا قوس بیش از حد پا باشد
• نوع قوس کف پا

درمان زانوی پرانتزی و ضربدری

درمان زانوی پرانتزی و ضربدری

اسکن کف پا برای چه کسانی مناسب است؟

کسانی که برای حفظ سلامت خود وجلوگیری از بیماری‌های مرتبط با پا به اسکن کف پا می‌پردازند، بعضی از بیماران هم برای کمک به روند درمان بیماری، کف پای خود را اسکن کرده و اقدامات لازم درمانی آن را انجام دهند و بدلیل نداشتن اشعه مضر مانند رادیولوژی برای کودکان و بزرگسالان قابل استفاده است.

اسکن پا را می توان برای موارد زیر بکار برد:

• افرادی که به خار پاشنه مبتلا هستند.
• افرادی که قوس کف پا در آن‌ها بسیار شدید است.
• افرادی کف پای صافی دارند.
• افراد مبتلا به دیابت و نوروپاتی که با خطر زخم شدن پا مواجه هستند.
• افرادی که به مدت طولانی در ناحیه پاشنه پا احساس درد دارند.
• افرادی که درد مداوم در پا یا اندام‌های تحتانی دارند.
• افرادی که دچار کمردردهای انتشاری به مفاصل پا هستند.
• کودکانی که در تعادل و راه رفتن مشکل دارند.
• افراد داری درد کمر یا دیسک کمر
• افرادی که در طول شبانه‌روز زیاد می‌ایستند.
• افراد دارای درد زانو و ارتروز زانو

درمان زانوی پرانتزی و ضربدری

درمان زانوی پرانتزی و ضربدری

مراحل درمان زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری درکلینیک سلامت پای پردیس 

کلینیک سلامت پای پردیس به عنوان یکی از مراکز متخصص در زمینه درمان زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری، خدمات مختلفی را برای بیماران خود ارائه می‌دهد. در زیر به برخی از خدمات این کلینیک در مراحل درمان زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری اشاره می‌شود:

۱-مشاوره رایگان

در این مرحله، هدف اولیه تشخیص نوع مشکل و میزان آسیب را به زانو است.این کلینیک در ابتدا به فرد مشاوره رایگان می دهد و تمامی روش های درمانی را برای شخص توضیح می دهد. مشاوره رایگان این مرکز در دو شعبه ما انجام می شود.

۲- تشخیص و درمان با استفاده از تکنولوژی اسکن پا

به کمک پوشیدن یک کفی و صندل طبی ویژه، با تحلیل فشارهای اعمال شده بر روی کف پا و تعادل عضلات، به تشخیص و درمان مشکلاتی مانند زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری کمک میکند.

۳-بررسی مجدد و پیگیری

پس از مراحل درمان، با انجام اسکن مجدد، بررسی مجدد بیمار انجام خواهد شد و در صورت نیاز، درمان ادامه پیدا خواهد کرد.

با ارائه این خدمات متنوع، کلینیک سلامت پای پردیس به بیماران خود در درمان زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری کمک می‌کند و بهبودی سریع‌تر و کاهش ناراحتی و درد در زانو و پا را تجربه خواهند کرد.

آدرس کلینیک سلامت پا پردیس: تهران، زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، روبروی مجتمع تجاری پالادیوم، ساختمان پیراسته، طبقه ۴، واحد ۴۱ مراجعه نمایید. تلفن تماس و نوبت دهی ۰۹۱۲۹۳۷۱۰۸۳ می باشد.

آدرس کلینیک سلامت پا پردیس: کرج ، چهارراه طالقانی، به سمت میدان سپاه، روبروی داروخانه هلال احمر، ابتدای بلوار قائم، ساختمان جهان نما، طبقه ۵، واحد ۱۵ مراجعه نمایند. تلفن های تماس و نوبت دهی ۰۹۳۵۹۵۹۶۳۵۳ و ۰۲۶۳۲۷۴۶۸۹۰ می باشد.