درمان کمر درد

درمان کمر درد در کرج

درمان درد کمر در کرج در مرکز کلینیک سلامت پا پردیس توسط متخصصین مجرب انجام می شود. مرکز کلینیک سلامت پا پردیس توانسته است با تلاش و پشتکار چندین ساله، بهترین خدمات را برای شما عزیزان فراهم کند.

یکی از مشکلات رایجی که امروزه گریبان گیر افراد شده است، کمر درد است. امروز در این مقاله قصد داریم در رابطه با درمان کمر درد  صحبت کنیم.

کمر درد

کمر درد یکی از رایج ترین مشکلاتی است که باعث می شود افراد به پزشک متخصص یا ستون فقرات مراجعه و یا شغل خود را رها کنند.

خوشبخنانه اقداماتی وجود دارد که شما می توانید با آنجام آنها این مشکل را کاهش دهید.  اگر شما هم با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا باهم روش های درمان را با هم بررسی کنیم.

نشانه های درد کمر

عوامل ایجاد کمر درد

شایع ترین دلایل کمر درد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • چاقی
  • ضربه بر اثر تصادف، افتادن از ارتفاع، ورزش های سنگین و حرفه ای
  • آرتروز و ساییده شدن مهره ها
  • فعالیت های سنگین ناگهانی
  • بلند کردن وزنه های سنگین
  • خوابیدن در وضعیت نامناسب
  • نشستن و ایستادن در وضعیت نامناسب
  • انجام حرکات نامناسب و کشیدگی عضلات کمر
  • گرفتگی عضلات
  • بیرون زدگی دیسک کمر یا فتخ
  • تنگی کانال نخاعی
  • سرطان ستون فقرات
  • شکستگی ستون فقرات
  • بارداری
  • ضعف عظلانی عمومی

بیشتر بخوانید: درد کمر با منشاء روانی

رایج ترین علت کمر درد در کرج

کمر انسان از ستون فقرات تشکیل شده است. ستون فقرات دارای تعدادی مهره، استخوان خارجی و دنبالچه می باشد. هر گونه تغییر در حالت ستون فقرات موجب بروز بیماری می شود.

دیسک کمر یا دیسک بین مهره یکی از بیماری های شایع ستون فقرات می باشد. هر گاه فشاری به ستون فقرات شما وارد شود، دیسک حالت طبیعی خود را از دست می دهد. بنابراین ممکن است دچار بیماری پارگی دیسک یا بیرون زدگی دیسک شوید.

در این حالت، ممکن است دردهای متفاوتی را در قسمت های مختلف کمر تجربه کنید. این عاارضه از رایج ترین عل های می باشد.

شما می تواننید برای درمان کمر درد و درد های مربوط به آن به کلینیک سلامت پا پردیس مراجعه کنید.

پیشگیری از کمردرد

پیشگیری از کمردرد

اقداماتی که برای کاهش خطر ابتلا به کمردرد باید مورد توجه قرار بگیرد اساساً شامل رسیدگی به برخی از عوامل خطرزا است.
۱- ورزش: ورزش منظم به افزایش قدرت و کنترل وزن بدن کمک می کند. فعالیت‌های ایروبیک هدایت شده و کم برخورد، بدون کشیدگی کمر یا آسیب به آن، سلامت قلب را افزایش می دهند. برای کاهش خطر ابتلا به کمردرد، دو نوع اصلی از ورزش ها وجود دارد یکی از مهمترین آنها ورزشهای تقویت کننده میان تنه ، کار کردن بر روی ماهیچه های کمر و شکمی می باشد که ماهیچه های محافظت کننده از کمر را تقویت می کنند. هدف از تمرین های انعطاف پذیری، بهبود انعطاف پذیری میان تنه، شامل ستون فقرات، مفاصل ران و ران ها است.
۲- رژیم غذایی : برای اطمینان حاصل کردن از اینکه رژیم غذاییتان حاوی مقادیر کافی کلسیم و ویتامین D است، مواد غذایی غنی از این عناصر را به منویتان اضافه کنید. کلسیم می تواند در محصولات لبنی نظیر شیر، پنیر و ماست یافت شود. همچنین، سبزیجاتی مانند ریحان، جعفری و کلم نیز منابع خوبی از کلسیم هستند. برای دریافت ویتامین D می توانید ماهی های گوناگونی مانند ماهی قزل آلا، ماهی تن مرکب، ماهی ماکرل و محصولاتی با غلظت بالای ویتامین D از آفتاب گرفته و مصرف کنید.
۳- سیگار کشیدن و کمردرد: درصد افراد سیگاری که با افراد غیرسیگاری همسن خود (در شرایط هم قد و هم وزن) مقایسه می‌شوند، به طور قابل توجهی بیشتر مبتلا به کمردرد هستند. به طور کلی، شواهد نشان می‌دهد که سیگارکشیدن می‌تواند عاملی موثر در افزایش احتمال بروز کمردرد باشد.
وزن بدن، که مقدار وزنی است که بدن تحمل می کند، بر تاثیر احتمال ابتلا به کمردرد تأثیر می گذارد. تفاوت مهمی در خطر ابتلا به کمردرد بین افراد چاق و نرمال وجود دارد. به علاوه، افرادی که وزن بدن خود را بیشتر بر روی ناحیه شکم تمرکز می دهند (به جای ناحیه باسن و مفاصل ران)، خطر بیشتری از ابتلا به کمردرد دارند.
۴- وضعیت بدنی در حالت ایستاده: اطمینان حاصل کنید که وضعیت قرارگیری ناحیه لگن شما در حالتی خنثی است. باید به صورت صاف بایستید. سرتان را به سمت جلو نگه دارید و کمرتان را صاف نگه دارید، و وزن بدن خود را به طور متعادل بین دو پایتان تقسیم کنید. ساق‌ها و ران‌هایتان را صاف نگه دارید و سرتان را هم راستا با ستون فقرات نگه دارید. این وضعیت ایستاده مناسب می‌باشد تا از تنش و فشار زیاد بر روی کمر جلوگیری کند و به حفظ ستون فقرات کمک کند. اطمینان از حفظ تعادل و وضعیت مناسب بدن در حین ایستادن، می‌تواند به پیشگیری از مشکلات کمری و بهبود راحتی حین فعالیت‌های روزانه کمک کند.

درمان کمر درد
۵- وضعیت بدنی در حالت نشسته : یک صندلی مناسب برای کار باید حمایت کافی برای کمر را فراهم کند، دسته هایی برای قرارگیری بازوها و پایه چرخان داشته باشد. هنگام نشستن تلاش کنید زانوهای خود را در سطح مفاصل ران قرار دهید و پاهای خود را صاف بر روی زمین نگه دارید یا از یک فوت استول استفاده کنید. در حالت ایده آل می توانید در حالیکه کمرتان کمی به سمت عقب تکیه داده شده است صاف بنشینید.اگر از کیبورد استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که آرنج تان در زاویه درست و ساعد تان به صورت افقی قرار گرفته است. صندلی با این ویژگی‌ها می‌تواند به حفظ سلامت کمر و ایجاد شرایط راحتی در محل کار کمک کند. همچنین، توجه به ارتفاع مناسب صندلی و قرارگیری صحیح در حین نشستن، می‌تواند از آسیب به کمر جلوگیری کند و به بهبود ارتجاعات ناشی از نشستن بر روی صندلی نامناسب کمک کند.
۶- بلند کردن بار: هنگام بلند کردن بارها، به جای کمر از پاهایتان استفاده کنید. کمر خود را تا جایی که امکان دارد صاف نگه دارید، پاهای خود را کمی با فاصله از یکدیگر و یکی را کمی جلوتر از دیگری قرار داده تا بتوانید تعادل تان را حفظ کنید. فقط از زانوها خم شوید، بار را نزدیک به بدن خود نگه دارید و سعی کنید با حداقل تغییر ممکن در وضعیت کمر، پاها را صاف کنید. خم شدن کمر در ابتدا غیرقابل اجتناب می باشد، اما تلاش کنید این خمیدگی زیاد نشود و حتماً عضلات شکم خود را سفت نگه دارید تا لگن تان به سمت داخل کشیده شود. از همه مهمتر، قبل از بلند کردن بار پاهایتان را صاف نکنید، در غیر این صورت بیشترین فشار به کمر وارد خواهد شد.

راه های تشخیص علت کمر درد

برای تشخیص علت کمر درد، پزشک ممکن است از تست‌های مختلفی استفاده کند. در زیر تست‌هایی که ممکن است برای تشخیص علت کمر درد استفاده شوند را شرح می‌دهیم:
۱- بررسی علائم ها: این تست با بررسی علائم و نشانه ها شروع می شود. درمانگر به بررسی درد و تورم در فرد می پردازد.
۲- فوت اسکن: در این روش با استفاده از اسکن پا می توان با بررسی دقیق کف پا، دلیل ایجاد درد کمر را تشخیص دهند و به معالجه آن بپردازند که بهترین روش تشخیصو درمان مشکلات کمر می باشد.

کمر-درد

انواع کمر درد

کمردرد می‌تواند در نواحی مختلف کمر ایجاد شود و بسته به شدت و مسیر درد، می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. در زیر، به برخی از انواع کمردرد اشاره می‌کنیم:

۱- کمردرد حاد

این نوع درد معمولاً به صورت ناگهانی شروع شده و شدید است. ممکن است با تشدید درد با حرکت، احساس سفتی و یا احساس تعریق همراه باشد.

۲- کمردرد مزمن

این نوع درد به طور مداوم و برای مدت زمان طولانی (حداقل ۳ ماه) ادامه دارد. این درد ممکن است برای بیمار مزاحمت‌آور باشد و با تغییر در روزمره و کیفیت زندگی او تداخل داشته باشد.

۳- درد دیسکی

این نوع درد معمولاً ناشی از کمربندی دیسکی است که باعث فشار بر روی اعصاب می‌شود. درد دیسکی ممکن است با چرخش بدن و جابجایی شدت یابد.

دیسک کمر بیشتر در چه افرادی به وجود می آید؟

دیسک کمر، که به همراه درد پا همراه است، یکی از شایع‌ترین علل درد کمر است. آمار نشان می‌دهد که بیشتر در افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله رخ می‌دهد، اما افراد میانسال و مسن‌تر نیز در صورت انجام فعالیت بدنی شدید بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند. بیش از ۱۵ برابر نسبت به دیسک گردن (درد گردن) این مشکل اتفاق می‌افتد.

اگر دیسک کمر درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

این بستگی به این دارد که فتق دیسک شما چگونه بر شما تأثیر می گذارد. اگر هیچ علائمی ندارید، ممکن است نیازی به درمان فوری نداشته باشید. اگر علائم داشته باشید، ممکن است بدون درمان، بدتر شود. تا حدی به این دلیل است که شما ممکن است سعی کنید کمتر حرکت کنید، که می تواند ماهیچه های پشتی که از ستون فقرات شما حمایت می کنند را تضعیف کند.
و در نهایت، دیسک کمر که با نام انحطاط دیسک شناخته می شود، اغلب ناشی از ساییدگی طبیعی و وابسته به سن در ستون فقرات است. این عارضه در موارد خفیف ممکن است با درمان های پیشرفته و ورزش بهبود یابد.در صورت عدم درمان ممکن است دامنه حرکتی فرد محدود شده و بیمار درد زیادی را تجربه کند.

عوامل ایجاد کمر درد

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر شما هرگونه بی حسی یا حس مورمور شدن تجربه می‌کنید یا دچار کمردردی با ویژگی‌های زیر شده‌اید، بهتر است به درمانگر متخصص در کلینیک سلامت پا پردیس مراجعه کنید:
۱. دردی که با استراحت بهتر نمی‌شود.
۲. کمردردی که پس از یک اسیب یا زمین‌خوردن ایجاد شده باشد.
۳. اگر کمردرد همراه با بی حسی در پاها باشد.
۴. دردی که همراه با ضعف باشد.
۵. همراه با درد در پا و کشاله ران باشد.
۶. همراه با کاهش وزن غیرقابل توضیح باشد.
این علائم ممکن است نشان‌دهنده مشکلات جدی در ستون فقرات یا سیستم عصبی باشند و نیاز به ارزیابی و درمان دارند. به عنوان یک نکته اضافی، هرگز تاخیر در مراجعه به پزشک در مواجهه با علائم شدید یا پیشرفت‌یافته نکنید تا از مشکلات جدی‌تر جلوگیری شود.

درمان کمر درد در کرج

درمان کمر درد بسته به نوع و علت آن متفاوت است.

گاهی اوقات نیز ممکن است چندین اختلال با یکدیگر تداخل داشته باشند و باعث به وجود آمدن کمر درد شوند.

ازین رو بهترین اقدام برای درمان کمر درد اول مراجعه به یک پزشک و سپس انجام آزمایشات ، استفاده از دستگاه فوت اسکن و عکس برداری های لازم است. در صورتی که تشخیص داده شود، اقداماتی که برای درمان مورد استفاده قرار می گیرند می تواند باعث درمان فرد شود.

علائم کمر درد

به همین دلیل توصیه ما این است که به کلینیک سلامت پا پردیس مراجعه کنید تا مشکل اصلی بیمار با بررسی علائم جسمی و یافته های آزمایشگاهی تشخیص داده شود، سپس درمان مناسب برای بیمار برنامه ریزی شود.

این کلینیک دو شعبه در کرج و تهران داراست.

آدرس شعبه تهران : تهران، زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، روبروی مجتمع تجاری پالادیوم، ساختمان پیراسته، طبقه ۴، واحد ۴۱ مراجعه نمایید. تلفن تماس و نوبت دهی ۰۹۱۲۹۳۷۱۰۸۳ می باشد.

آدرس شعبه کرج : کرج ، چهارراه طالقانی، به سمت میدان سپاه، روبروی داروخانه هلال احمر، ابتدای بلوار قائم، ساختمان جهان نما، طبقه ۵، واحد ۱۵ مراجعه نمایند. تلفن های تماس و نوبت دهی ۰۹۳۵۹۵۹۶۳۵۳ و ۰۲۶۳۲۷۴۶۸۹۰ می باشد.

برای نوبت دهی و ویزیت برای در تهران و کرج کلیک کنید.