علائم کف پا صاف

درمان صافی کف در تهران: کلینیک سلامت پا پردیس با دارا بودن تجهیزات کافی در زمینه اسکن کف پا، بهترین درمان را برای بیمارانی که از عارضه صافی کف پا رنج می برند، توصیه می کند.

صافی کف پا

صافی کف پا به وضعیتی گفته می‌شود که در آن کف پا به صورت صاف و بدون انحنای طبیعی است. به عبارت دیگر، در این وضعیت، پای فرد به شکل صاف دیده می‌شود .این عارضه پا به علت ارثی یا ژنتیکی ایجاد می‌شود.

علائم صافی کف پا

علائم صافی کف پا

۱- پاها به شکل صاف دیده می‌شوند و انحنای پا مشاهده نمی شود .
۲- درد و خستگی در پاها، به خصوص پس از فعالیت بیشتر.
۳- در برخی موارد، شلی لیگامانی نیز از علائم صافی می‌تواند باشد.
۴- فشار در پاها و احساس سردی ،گزگز و مور مور در پاها.
۵- در برخی موارد، مشکلات در حرکت و کنترل حرکت و تعادل.
۶- درد در زانو و بازو و مشکلات مرتبط با آن.

صافی کف پا در بزرگسالان

کف پای صاف در بزرگسالان نیز در شرایط که در کودکی درمان نشده باشد نیز وجود دارد . در تمام موارد، کف پای صاف در بزرگسالان باعث مشکلاتی مانند درد و خستگی در پاها و مشکلات در حرکت و کنترل حرکت و تعادل و در شرایطی که بموقع درمان نشود درد و دیسک کمر می شود.

چه تست هایی برای تشخیص کف پای صاف انجام می‌شود؟

تشخیص در بزرگسالان بر اساس بررسی علائم و نشانه‌ها، ارزیابی فیزیکی است. برای تشخیص در بزرگسالان، می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:
۱- بررسی علائم و نشانه‌ها

در این مرحله، پزشک به بررسی علائم و نشانه‌های مربوط پرداخته و با بررسی درد، تورم، تغییر شکل پا و کمبود تعادل در برگسالان، به تشخیص می‌رسد.
۲- ارزیابی فیزیکی

پزشک با استفاده از ابزارهایی مانند پلانتوگراف و اندازه‌گیری فشار پای بیمار، ارتفاع قوس پای بیمار و شیب عضلات پا، به تشخیص این عارضه می پردازد.
۳- اسکن پا

دقیق ترین سیستم تشخیص صافی کف پا انجام اسکن می باشد که بررسی دقیق‌تری از وضعیت کف پا و استخوان‌های پا ، کمر و زانو فراهم می آورد .

علائم صافی کف پا

صافی کف پا در کودکان

صافی کف پا یا flatfoot در کودکان به معنای پای صاف یا کم قوس است و در سن ۴ تا ۵ سالگی قابلیت تشخیص و درمان را دارد . در کودکان، پای صاف به دلیل عدم توسعه کامل پا و ارتباط ضعیف بین استخوان‌های پا به وجود می‌آید که زمینه ژنتیکی داشته و از والدین به فرزندان منتقل می‌شود.

این مشکل در بسیاری از موارد در طول رشد کودکانتا سن ۴ سالگی به طور خود به خود بهبود می‌یابد و نیازی به درمان ندارد. اما از سن ۴ سالگی به بعد در صورتی که درمان نشود برای کودکان مشکل‌ساز می شود و نیاز به درمان سریع دارد.

علائم کف پا صاف در کودکان

علائم این عارضه ممکن است شامل درد در پا، خستگی، کمبود تعادل، درد در زانو و بازو، فشار و درد در پاها و ساق پاو شلی لیگامانی باشد.

دلایل صافی کف پا

دلایل مادرزادی
هر پا از ۳۱ استخوان تشکیل شده است که توسط ۳۳ مفصل و بیش از ۱۰۰ ماهیچه، رباط و زردپی به هم متصل می‌شوند. طرح صحیح این اجزاء باعث ایجاد قوس طبیعی در کف پا می‌شود. این قوس نه تنها باید محکم باشد تا وزن بدن را تحمل کند، بلکه باید انعطاف‌پذیری داشته باشد تا با سطوح مختلف هماهنگ شود. عواملی چون ضعف عضلات، بافت همبند پا، وزن زیاد یا ژنتیک می‌توانند باعث کف پای صاف شوند که درمان‌های مختلفی برای آن وجود دارد. گاهی اوقات نیاز به جراحی نیز وجود دارد.

در طی زمان، قوس کف پا ممکن است از بین برود. با پیری، رباط پشتی استخوان درشت‌نی پا که در داخل مچ پا قرار دارد و در حمایت از قوس پا نقش دارد، ممکن است فرسوده شود. استفاده بیش از حد و فشار زیاد بر این رباط می‌تواند به التهاب و فرسودگی منجر شود، که در نتیجه قوس کف پا کاهش می‌یابد.

دلایل محیطی
دلایل محیطی نیز وجود دارند، از جمله فشارهای مداوم بر پا. استفاده طولانی مدت از کفش‌های با پاشنه بلند می‌تواند بر زردپی آشیل اثر منفی بگذارد و مکانیک مچ پا را اختلال دهد. همچنین، فشارهای مداوم ممکن است رباط خلفی استخوان درشت‌نی نیز را تحت تأثیر قرار داده و فرآیند تشکیل قوس کف پا را تحت تأثیر قرار دهد.

علت کف پا صاف در کودکان

علل صافی کف پا ممکن است شامل ضعف عضلات، عامل اصلی ژنتیک، سن کودک، چاقی، آسیب، نارسایی عضلانی، بیماری‌های مزمن و بیماری‌های مرتبط با استخوان‌ها باشد.

انواع کف پای صاف

به وضعیتی گفته می‌شود که در آن کف پا به طور صاف و بدون انحنای طبیعی است.دلیل اصلی ایجاد صافی کف پا ،به دلیل وجود ژنتیک در خانواده‌ می باشد ، که به صورت ارثی از والدین به فرزندان می‌رسد.

مهم‌ترین انواع صافی کف پا شامل موارد زیر است:
صافی انعطاف‌پذیر کف پا: این نوع صافی کف پا، رایج‌ترین حالت است. زمانی که پای خود را از زمین بلند می‌کنید، قوس کف پا ظاهر می‌شود، اما زمانی که پا را به زمین می‌نهید، تمام کف پا سطح زمین را لمس می‌کند. این وضعیت معمولاً در کودکان دیده می‌شود و اغلب با درد همراه نیست.
صافی کف پا ریجید : در این مدل صافی کف پا ، در کف پای فرد چه در حالتی که پار بر زمین گذاشته چه زمانی که پا را بلند می کند ، قوسی مشاهده نمی شود .

سفتی تاندون آشیل: تاندون آشیل که عضلات ساق پا را به پاشنه وصل می‌کند، ممکن است خیلی سفت شود که در نتیجه در هنگام راه‌رفتن و دویدن درد احساس می‌شود. این وضعیت باعث می‌شود پاشنه زودتر از زمان مناسب از زمین بلند شود.
نقص عملکرد تاندون تیبیال خلفی: این نوع صافی کف پا در بزرگسالان رخ می‌دهد که تاندون متصل‌کننده‌ی عضله‌های دوقلوی پشت ساق به قسمت داخلی مچ پا آسیب می‌بیند یا ممکن است متورم شود یا پاره شود. عدم استفاده از ساپورت برای قوس پا می‌تواند درد در قسمت داخلی و خارجی مچ پا را ایجاد کند. این وضعیت ممکن است در هر دو پا یا فقط یکی از پاها رخ دهد، و بسته به علت این مشکل، علائم متفاوتی نشان دهد.

درمان صافی کف پا با اسکن پاآیا کف پای صاف در کودکان مشکلی برای رشد آن‌ها ایجاد می‌کند؟

این عارضه به تنهایی مشکلی برای رشد کودکان ایجاد نمی‌کند. در بسیاری از موارد، در کودکان به دلیل عدم توسعه کامل پا و ارتباط ضعیف بین استخوان‌های پا به وجود می‌آید .
بنابراین، در صورتی که این مشکل در کودکان با علائم شدیدی همراه باشد، می‌تواند باعث اختلالاتی برای رشد آن‌ها شود.
برای درمان صافی کف پا در کودکان و بزرگسالان ، میتوانید به کلینیک سلامت پا پردیس مراجعه کنید و تحت درمان مناسب قرار بگیرید.

اختلال عملکرد تاندون تیبیال خلفی

تاندون تیبیال خلفی یکی از تاندون‌های مهم و مسئول انتقال نیروی عضلاتی از عضلات کف پا به استخوان ساق پا است. اختلال عملکرد این تاندون می‌تواند به دلیل آسیب، التهاب یا کم‌کاری آن رخ دهد. در این عارضه ممکن است کف یک یا هر دوپا صاف شود که زمینه ژنتیکی دارد .

درد در منطقه تاندون تیبیال خلفی ممکن است نشانه اختلال عملکرد آن باشد. این درد ممکن است در طول فعالیت‌های ورزشی یا روزانه احساس شود و در برخی موارد ممکن است شدت آن با استراحت کاهش یابد.

تورم در منطقه تاندون تیبیال خلفی همراه با درد نیز ممکن است نشانه اختلال عملکرد آن باشد. اختلال عملکرد تاندون تیبیال خلفی ممکن است باعث کمبود قدرت عضلانی در عضلات کف پا شود . اختلال عملکرد تاندون تیبیال خلفی ممکن است باعث اختلال در حرکت و کاهش انعطاف پا شود.

چگونگی تشخیص صافی کف پا

روش های درمان خانگی کف پای صاف

کف پای صاف در واقع تنها در صورتی نیازمند به درمان اورژانسی است که علائمی از جمله ناراحتی ایجاد کند یا منجر به درد در مناطق دیگری از بدن شود. به نظر می‌رسد برخی افراد، حتی با داشتن قوس کم پاها، در سن بالا دچار مشکلات کمر ، ساق پا و کف پا میشوند. زمانی که صافی کف پا علائم ایجاد می‌کند، انجام تمرینات و ورزش‌های ساده می‌تواند به کاهش ناراحتی کمی کمک کند.
کشش تاندون پاشنه
تشویق می‌شود که تاندون آشیل سفت پا را به سمت داخل بچرخانید. هدف این کار، کشش تاندون آشیل و عضلات خلفی ساق پا است.

برای انجام این تمرین، شما باید به شرح زیر عمل کنید:
۱٫ رو به دیوار بایستید و یک دست را در سطح چشم روی دیوار قرار دهید.
۲٫ پایی که نیاز به کشش دارد، تقریباً یک قدم پشت پای دیگر قرار دهید و پاشنه پا را محکم روی زمین بگذارید.
۳٫ زانوی پای جلویی را خم کنید تا جایی که در پای عقب احساس کشیدگی کنید.
۴٫ حدود ۳۰ ثانیه نگه دارید و سپس ۳۰ ثانیه استراحت کنید.
۵٫ این عمل را نه بار تکرار کنید.
۶٫ اجتناب از قوس شدن پشت و حفظ استقامت در آن، بسیار مهم است. این تمرین باید دو بار در روز انجام شود.

در صورتی که صافی کف پا باعث درد شود، می‌توانید از کفی و صندل های اسکن همراه با کفش‌های حمایتی و مناسب استفاده کنید. کفش‌های استاندارد می‌توانند ارامش بیشتری را به شما هدیه دهند. لازم به ذکر است که درمان صافی کف پا در کودکان بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد .
اگر فردی مبتلا به درد پا باشد، تنها روش درمان قطعی و مناسب استفاده از کفی‌ و صندل های طبی ساخته شده بر اساس اطلاعات اسکن پای بیمار می باشد. این کفی‌ها و صندل ها می‌توانند به طور سفارشی طراحی شده و فشار را روی قسمت‌های مورد درد کاهش دهند. همچنین، در صورت خم شدن بیش از حد پا به سمت داخل، تکیه گاه‌های قوس طراحی شده سفارشی نیز می‌توانند به تسکین درد کمک کنند. در برخی موارد نادر، برخی استخوان‌ها به طور صحیح در دوران کودکی رشد نمی‌کنند که باعث می‌شود کف پا در طول رشد بالغی صاف شود. علاوه بر این، در بزرگسالان نیز ممکن است کف پا اصلاح نشده و دردناک باقی بماند. در این مواقع، استفاده از کفی ، ارتزها، یا دیگر وسایل کمکی ممکن است به فرد در کاهش درد کمک کند.

راه های پیشگیری از صافی کفپا

چه زمانی جهت درمان مراجعه کنیم؟

اگر کف پای شما صاف است و هیچ دردی احساس نمی‌شود، نیازی به مراجعه اورژانسی وجود ندارد ولی در صورتیکه درمان بموقع انجام نشود میتواند عوارضی مانند درد کمر را تیز در آینده ایجاد کند. اما اگر قوس کف پای شما پس از راه‌رفتن یا دویدن در مسافت‌های طولانی درد آور شود، باید بلافاصله جهت درمان مراجعه کنید.

در صورتی که پای شما درد می‌کند و در هنگام راه‌رفتن یا دویدن با مشکل مواجه هستید، به مرکز اسکن کف پا مراجعه کنید. تشخیص این مشکل نیازمند انجام چندین آزمایش است. یکی از این آزمایش‌ها به این صورت است که کف پای شما اسکن می‌شود.
اطلاعات کاملی از وضعیت کمر ، زانو مچ پا و کف پا در اختیار تراپیست قرار می گیرد. در کلینیک سلامت پا پردیس در تهران و کرج ،تراپیست با در نظر گرفتن تمامی موارد به شما در درمان این عارضه کمک می کنند.

درمان صافی کف پا در تهران

روش‌های مختلف برای درمان صافی کف پا نشان می‌دهد که می‌توان با اقدامات زیر این مشکل را به شیوه مناسب درمان کرد :
۱- استفاده از کفی‌های کامپیوتری و طبی در کفش: این کفی‌ها بر اساس اطلاعات حاصل از اسکن پا طراحی و ساخته می شوند و دارای برجستگی‌هایی هستند که قوس کف پا را نگه می‌دارند و به عنوان یک پشتیبان برای قوس کف پا عمل می‌کنند.
۲- استفاده از کفش‌های مناسب: استفاده مداوم از کفش‌های غیر استاندارد منجر به ایجاد مشکلات در کف پا شود. با تغییر کفش‌هایتان و استفاده از انواع استاندارد، از شکل گیری نامطلوب در کف پا جلوگیری کنید.
۳- پاشنه بلند نپوشید: استفاده از پاشنه بلند ممکن است باعث خروج قوس کف پا از حالت طبیعی شود. در صورت لزوم برای مدت کوتاه از پاشنه بلند استفاده کنید ولی کفش‌هایی با پاشنه‌های پهن‌تر را انتخاب کنید.
۴- کنترل وزن: وزن بالا باعث افزایش فشار بر پاها می‌شود و ممکن است منجر به تشدید صافی کف پا شود. تلاش کنید وزن خود را کاهش دهید و در صورت لزوم وزن خود را در حد متعادل نگه دارید.

درمان صافی کف پا در تهران با فوت اسکن، ابتدا با بررسی علل ایجاد صافی شروع می‌شود. در صورتی که صافی کف پا به دلیل عوامل دیگری از جمله صدمات به پا، آسیب به عضلات و بافت‌های نرم پا، اختلالات عصبی، بیماری‌های مفصلی و دیگر عوامل مرتبط با سن و شرایط زندگی ایجاد شده باشد، فوت اسکن می‌تواند به عنوان تنها روش تشخیصی و درمانی کاملا مفید و موثر باشد.
با توجه به نتایج اسکن پا بعد از تشخیص عارضه، درمان آن به صورت تجویز کفی و صندل طبی مناسب و ساخته شده با توجه به شرایط پای کودکان و یا بزرگسال می باشد.

درمان صافی کف پا با اسکن پا

سخن پایانی

کلینیک سلامت پا پردیس ارائه دهنده انواع خدمات مربوط به مشکلات پا است. در صورتی که نیاز به یک موسسه معتبر جهت اسکن کف پا در تهران دارید؛ به شما این اطمینان را می دهیم که راه درستی را انتخاب کرده اید.

ما افتخار این را داریم که در کلینیک سلامت پا پردیس، نماد اولین مرکز تخصصی اسکن پا را بر دوش می کشیم.
کلینیک سلامت پا پردیس با ۲ شعبه در تهران و کرج، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد.

آدرس کلینیک سلامت پا پردیس: کرج ، چهارراه طالقانی، به سمت میدان سپاه، روبروی داروخانه هلال احمر، ابتدای بلوار قائم، ساختمان جهان نما، طبقه ۵، واحد ۱۵ مراجعه نمایند. تلفن های تماس و نوبت دهی۰۹۳۵۹۵۹۶۳۵۳ و ۰۲۶۳۲۷۴۶۸۹۰می باشد.

آدرس کلینیک سلامت پا پردیس: تهران، زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، روبروی مجتمع تجاری پالادیوم، ساختمان پیراسته، طبقه ۴، واحد ۴۱ مراجعه نمایید. تلفن تماس و نوبت دهی۰۹۱۲۹۳۷۱۰۸۳می باشد.