میخچه

درمان میخچه در تهران

کلینیک سلامت پا پردیس با سابقه چندین ساله و به عنوان اولین مرکز تخصصی اسکن پا مفتخر به ارائه خدمات اسکن کامپیوتری پا و درمان غیرجراحی در صافی کف پا، آرتروز زانو، انحراف زانوی ضربدری و پرانتزی، درمان خار پاشنه و میخچه، درمان درد ساق پا و کف پا، درمان انحراف مفصل مچ پا  می باشد.

میخچه چیست؟

میخچه نامی است که بر ضایعه ای پوستی که در قسمت های ضخیم تر کف پا به وجود می آید اطلاق می شود.
میخچه قابل پیشگیری است و ما در این مقاله قصد داریم شما را با میخچه و روش های درمان آن آشنا کنیم.

میخچه چطور به وجود می آید؟

میخچه ضایعه ای متشکل از سلول های مرده پوست است که اغلب در قسمت پشتی پنجه پا یا انگشتان پا یا در قسمت های ضخیم تر پوست کف پا به وجود می آید.
میخچه زمانی ایجاد می شود که فشار وارده بر پوست حالتی بیضی شکل در پوست ایجاد کند که مرکزیت آن کانون فشار است و به تدریج و با گذشت زمان گسترش می یابد.
اگر تحریک روی بافت های تولیدکننده میخچه ادامه داشته باشد، حتی بعد از حذف میخچه، دوباره پوست میخچه را تولید می کند.
علت به وجود آمدن میخچه

چه عواملی باعث به وجود آمدن میخچه می شود؟

▪︎ هرگونه اصطحکاک یا فشار بر روی پوست به خصوص در دست ها و پاها
▪︎ پوشیدن کفش های خیلی تنگ، خیلی گشاد یا خیلی پاشنه بلند
▪︎ پوشیدن جوراب هایی که مناسب نیستند
▪︎ نپوشیدن جوراب
▪︎ استفاده از ابزار دستی، تجهیزات ورزشی یا آلات موسیقی بدون دستکش
▪︎ دوچرخه سواری مکرر
▪︎ زانو زدن و یا استراحت دادن مکرر آرنج روی میز
عوامل دیگری که باعث ایجاد میخچه پا می شوند عبارتند از:
بالا رفتن سن، بیماری های مفصلی، راه رفتن زیاد روی سطوح صاف یا صاف بودن کف پا. به طور خاص برای پینه، دیابت نیز یک عامل خطر است.

انواع میخچه پا

میخچه روی پا معمولا در بالا، کنار یا بین انگشتان پا ایجاد می‌شود. دو نوع اصلی میخچه پا وجود دارد:
۱- میخچه پا سخت
میخچه‌های سخت پا، که به نام مستعار هلوما دوروم نیز شناخته میشوند، عبارتند از نواحی کوچک رنگ پریده یا زرد رنگی که در بالایی و کناری انگشتان پا برآمده و سفت شده‌اند. این میخچه‌ها تقریباً به اندازه نخودی هستند و به ناحیه‌ای از پوست ضخیم احاطه شده‌اند.
علل ایجاد میخچه پا معمولاً به اصطکاک کفش با پوست پا برمی‌گردد. هنگامی که فشار و اصطکاک مکرر بر روی پوست ایجاد میشود، لخته‌هایی از پوست تشکیل میشوند و سفت میشوند. این میخچه‌ها معمولاً در نواحی استخوانی ایجاد میشوند، به خصوص در بالای انگشتان پا (معمولاً قسمت‌های خارجی)، در کنار انگشت کوچک یا توپ پا
۲- میخچه پا نرم
میخچه‌های نرم پا، که به نام مستعار Heloma Molle نیز شناخته می‌شوند، به شکل یک توده سفید و لاستیکی در میان انگشتان پا شکل می‌گیرند. آن‌ها معمولاً در ناحیه وسط پا تشکیل می‌شوند و ظاهراً بر روی پوست نرم هستند. در اثر رطوبت، به ویژه برای افرادی که تعریق زیادی دارند یا پاهایشان به درستی خشک نمی‌شود، آن‌ها نرم می‌شوند و به صورت میخچه‌های پا ظاهر می‌شوند. این نوع میخچه‌های پا معمولاً در بین انگشتان پا، به خصوص انگشت چهارم و پنجم، هنگامی که انگشتان پا به یکدیگر فشار می‌آورند، شکل می‌گیرند.
درمان میخچه پا در تهران

علت بوجود آمدن میخچه کف پا در تهران

بسیار خوب است که قبل از قرار ملاقات با پزشک متخصص میخچه کف پا، بدانیم که میخچه به چه علتی به وجود می‌آید. شاید اطلاع از علت بروز این بیماری، به ما کمک کند تا از جسم خود در این گونه موقعیت‌ها مراقبت کنیم.
در این صورت می‌توانیم از بروز بیماری میخچه پا جلوگیری به عمل آورده و شاید دیگری نیازی به مراجعه دکتر میخچه پا نداشته باشیم؛ این علل عبارتند از:
۱- پوشیدن کفش تنگ: یکی از عوامل اصلی سبب‌ساز بیماری میخچه، پوشیدن کفش‌های تنگ در هنگام پیاده روی و خرید کردن است. زمانی که پای شما به هر علتی تحت اصطکاک و فشار قرار گیرد، شاهد ضایعه‌های پوستی مختلف بر روی آن خواهید بود که میخچه نیز یکی از آن‌هاست. همچنین افرادی که برای مدت زمان طولانی از کفش‌های پاشنه بلند استفاده می‌کنند ممکن است در معرض بیماری میخچه قرار بگیرند.
۲- عدم استفاده از جوراب: در صورتی که شما به همراه کفش‌های خود از جوراب مناسب استفاده نمی‌کنید، پوست پای شما در اثر اصطکاک با کفش آسیب دیده و بیماری میخچه رخ می‌دهد. بنابراین در هنگام راه رفتن و پوشیدن هر نوع کفش، باید جوراب‌های مناسب با آن را بپوشید. به این صورت از پوست خود در برابر اصطکاک با کفش محافظت خواهید نمود.
۳- ایستادن طولانی مدت: یکی دیگر از علت‌های بروز میخچه این است که شما برای مدت زمان طولانی بر روی سطوح سخت ایستاده و یا راه می‌روید.
۴- افزایش وزن ناگهانی: ممکن است برخی از افراد به صورت ناگهانی با افزایش وزن مواجه شوند؛ مثلاً خانم‌هایی که دوران بارداری خود را سپری می‌کنند، با رشد جنین وزن آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. در وجود این دسته از افراد نیز می‌توان میخچه را مشاهده کرد که در اثر فشار ناشی از افزایش وزن به وجود می‌آید.
۵- عدم رعایت بهداشت پاها: افرادی که بهداشت پاهای خود را رعایت نمی‌کنند بیش از دیگران در معرض بیماری میخچه پا قرار دارند. پزشکان عقیده دارند یکی از علت‌های اصلی میخچه عرق پا می باشد که زمینه ساز رشد آلودگی‌ها و باکتری‌ها در پوست پا می‌گردد.
۶- افزایش سن: یکی دیگر از علت‌های اصلی به وجود آمدن میخچه، افزایش سن است؛ در این گونه مواقع بافت چربی که در پوست قرار دارد کاهش پیدا کرده و پوست ما با کوچک‌ترین فشار و اصطکاکی دچار آسیب شده و با بیماری‌هایی مانند میخچه روبه رو می‌گردد.
سایر نکات مراقبتی میخچه کف پا عبارتند از:
برای راحتی بیشتر در پوشیدن کفش، توصیه می‌شود کفشی با اندازه و فرم مناسب برای پاها انتخاب کنید. کفش هایی که در ناحیه پنجه بیشتر عرض و ارتفاع داشته باشند، می توانند باعث افزایش راحتی پاها شوند. همچنین، برای خرید کفش، بهتر است این کار را در پایان روز انجام دهید، زیرا در این زمان پاها کمی متورم می‌شوند و می‌توانید بهترین اندازه کفش را انتخاب کنید.
همچنین، ناخن های پای خود را کوتاه نگه دارید، زیرا ناخن های بلند ممکن است باعث فشار و اصطکاک زیاد در انگشتان پا شوند. ناخن های پا را مستقیماً و به صورت کوتاه کنید و گوشه های آنها را گرد ننمایید. این مراقبت ها میتوانند در پوشیدن کفش های بهتر و راحت تر کمک کنند.
اگر میخچه یا پینه‌های شما دردناک است، از یک بسته سرد استفاده کنید تا درد و تورم را هر بار کمتر از ١۰ تا ٢۰ دقیقه کاهش دهید.
هرگز سعی نکنید میخچه یا پینه را با یک جسم نوک تیز برش دهید، بتراشید یا از بین ببرید.
اگر به دیابت مبتلا هستید، گردش خون ضعیفی دارید، مستعد عفونت هستید و یا پوست ظریفی دارید، سعی نکنید میخچه یا پینه را درمان کنید. به پزشک خود مراجعه کنید.
چه عواملی باعث به وجود آمدن میخچه می شود؟

روش های پیشگیری از میخچه

روش هایی ساده ایی برای پیشگیری از ابتلا به میخچه وجود دارد:
  • هر شب پوست پا را با آب و صابون بشویید.
  • از کفش و جوراب مناسب استفاده کنید.
  • هر روز جوراب خود را با آب و صابون بشویید.
  • از لوسیون بدن استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید: برای درمان آرتروز زانو در تهران به کجا برویم؟

روش های تشخیص وجود میخچه

تشخیص میخچه پا یا پیدا کردن میخچه پا به علت بروز درد و تورم در ناحیه پا و به خصوص در ناحیه پشت پا می باشد.
یکی روش های تشخیص میخچه پا عبارتند از:
 بررسی بالینی: پزشک ممکن است با بررسی ناحیه پا و همچنین دیدن علائمی مانند تورم، درد و قرمزی بررسی کند که آیا فرد مبتلا به میخچه پا است یا خیر.

عارضه میخچه پا از چه سنی ایجاد می شود؟

عارضه میخچه پا ممکن است در هر سنی ایجاد شود، اما بیشتر در افرادی که صافی کف پا دارند و فعالیت ورزشی شدید دارند و یا در ورزش‌هایی مانند دویدن، پرش، بسکتبال، فوتبال و … شرکت می‌کنند، رخ می‌دهد.
این عارضه در افرادی که تازه شروع به ورزش کرده‌اند و یا در سنین جوانی هستند، شایع‌تر است. با این حال، در برخی موارد، افرادی که بیش از حد روی پاهایشان فشار می‌آورند و یا کارهایی را انجام می‌دهند که نیاز به ایستادن طولانی دارند، نیز ممکن است به این عارضه دچار شوند.
در کل، عارضه میخچه پا بیشتر در افرادی رخ می‌دهد که عدم تعادل قوس کف پا دارند و همزمان فعالیت ورزشی شدید دارند و پاهای ضعیفی دارند.
روش های پیشگیری از میخچه

ابتلا به میخچه در چه افرادی رایج تر است؟

ابتلا به میخچه در زنان شایع تر از مردان است، زیرا زنان به دلیل پوشیدن کفش های پاشنه بلند و نوک تیز بیشتر در معرض فشار قرار گرفتن پاها هستند.
میخچه معمولا با درد و تورم همراه است و پوشیدن کفش های تنگ یا خیلی شل هم ممکن است به این موضوع دامن بزند.
افرادی هم که دچار ناهنجاری های استخوانی هستند، به نسبت دیگران بیشتر در معرض ابتلا به میخچه هستند.
همچنین ورزشکارانی مثل دونده ها، فوتبالیست ها و کوهنوردان و نیز کسانی که دچار انحراف در ناحیه کف پا هستند بیشتر در خطر ابتلا به میخچه هستند.
با مشاهده چه علائمی به دکتر میخچه پا تهران مراجعه کنیم؟

بهتر است اندکی به علائم این بیماری اشاره کنیم. این نشانه‌ها را جدی بگیرید و با مشاهده هر کدام از آن‌ها، در اولین فرصت یک قرار ملاقات با دکتر درمان میخچه پا ترتیب دهید:
در صورتی که به بیماری میخچه پا مبتلا شده باشید، مشاهده خواهید کرد که پوست یک قسمت از پای شما ضخیم‌تر از سایر قسمت‌ها است. همان گونه که گفتیم پوست می‌خواهد از خود در برابر عواملی که باعث فشار و اصطکاک زیاد آن می‌شوند محافظت نماید و به همین سبب شاهد ضخامت پوست هستیم.
یکی دیگر از نشانه‌های ابتلا به بیماری میخچه این است که ضایعه پوستی که مشاهده می‌کنید، به رنگ زرد کم رنگ است.
در برخی از موارد ممکن است میخچه هیچ دردی نداشته باشد؛ اما اگر برای رفع آن اقدام نکنید و همچنان زمینه‌های فشار و اصطکاک آن وجود داشته باشد، در هنگام راه رفتن درد بسیار زیادی را در قسمت کف پای خود احساس خواهید کرد.
کسانی که به بیماری میخچه پا مبتلا هستند می‌گویند که در هنگام ایستادن یا راه رفتن، احساس می‌کنند که بر روی یک جسم تیز خارجی قرار گرفته اند و این موضوع می‌تواند بسیار آزاردهنده و ناخوشایند باشد.
معمولاً میخچه در قسمت کف پا به وجود می‌آید؛ اما در برخی از مواقع می‌توان آن را در قسمت‌هایی مانند لابه لای انگشتان نیز مشاهده کرد. در این گونه مواقع شما خواهید دید که یک بافت سفت و زرد یا یک بافت نرم و سفید رنگ در میان انگشتان شما قرار دارد که نشانه‌ای از میخچه است.

عارضه میخچه پا از چه سنی ایجاد می شود؟

درمان میخچه در تهران

جلوگیری از وقوع میخچه کار ساده‌ای است. کافی است بهداشت پای خود را رعایت کرده و از کفش های مناسب استفاده کنید.
در صورتی که به هر دلیلی، دچار این زائده پوستی شده و نیاز به درمان میخچه پیدا کردید؛ با افتخار آمادگی خود را جهت کمک به شما در امر درمان میخچه پاهایتان در کلینیک سلامت پا پردیس، اعلام می کنیم.
آدرس کلینیک سلامت پا پردیس: تهران، زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، روبروی مجتمع تجاری پالادیوم، ساختمان پیراسته، طبقه ۴، واحد ۴۱ مراجعه نمایید. تلفن تماس و نوبت دهی ۰۹۱۲۹۳۷۱۰۸۳می باشد.
 آدرس کلینیک سلامت پا پردیس: کرج ، چهارراه طالقانی، به سمت میدان سپاه، روبروی داروخانه هلال احمر، ابتدای بلوار قائم، ساختمان جهان نما، طبقه ۵، واحد ۱۵ مراجعه نمایند. تلفن های تماس و نوبت دهی ۰۹۳۵۹۵۹۶۳۵۳ و ۰۲۶۳۲۷۴۶۸۹۰ می باشد.