درمان آرتروز زانو در زنان

علائم آرتروز زانو در زنان

زانو ها یکی از مهمترین ارکان های حرکتی پا و بدن هستند. در افراد بالای چهل سال یکی از شایع ترین بیماری ها آرتروز زانو است. از علائم آرتروز زانو می توان به خشکی مفاصل و ضعف عضلات اطراف ناحیه مفاصل نام برد. در این مقاله قصد داریم در رابطه با آرتروز زانو و درمان قطعی آن صحبت کنیم. اگر شما هم از این بیماری رنج می برید و در پی درمان این بیماری هستید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

آرتروز زانو چیست؟

آرتروز زانو یک بیماری تخریبی در مفاصل است که در میانسالی به سراغ افراد می آید. بیماری آرتروز زمانی ایجاد می شود که غضروف های داخل مفصل دچار سایش و فرسودگی شوند. این بیماری می تواند آن قدر آزار دهنده باشد که فرد را در انجام فعالیت های روزانه دچار اختلال کند. نکته حائز اهمیت در درمان این بیماری زمان است. چرا که با گذشت زمان این بیماری بدتر می شود و مهم است که هر چه سریع تر برای درمان اقدام کنید.
آرتروز زانو، یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در افراد بالای ۴۰ سال می‌باشد. این بیماری در زنان بیشتر از مردان روی می‌دهد، که دلیل آن می‌تواند به عوامل هورمونی و شرایط اسکلتی عضلانی خاصی که در زنان وجود دارد باشد. اما امروزه زنان جوان نیز به طور گسترده‌ای به این بیماری مبتلا می‌شوند. علائم آرتروز زانو در زنان شامل درد زانو، سردی و خشکی زانو، صدای تق تق از مفصل زانو، حساسیت به لمس و از دست دادن شکل طبیعی زانو می‌باشد.

درمان آرتروز زانو در زنان

عوامل ابتلا به آرتروز زانو

همانطور که گفته شد، فرسایش زانو از اصلی ترین دلایل بروز این بیماریست، ولی عواملی که باعث فرسودگی زانو می شوند عبارتند از:
• زمینه ارثی و ژنتیکی و داشتن سابقه خانوادگی
• پارگی و یا کشیدگی تاندونها در دفعات مکرر
• چاقی و اضافه وزن
• مشکلات مربوط به استخوان ساکوندرئال
• آسیب هایی مثل شکستگی، پارگی مینسینگ، پارگی رباط ها که می توانند راستای صحیح قرار گیری استخوان ها را تغیر دهندکه این موجب ساییدگی و فرسایش زانو می شود.

علائم آرتروز زانو در زنان چیست؟

علائم آرتروز زانو شامل درد، تورم و سفتی مفصل زانو هستند. این علائم ممکن است منجر به کاهش فعالیت و ضعف عضلات شود. ضعیف شدن عضلات می‌تواند باعث بی‌ثباتی و کاهش توانایی کنترل زانو شود و توانایی شرکت در فعالیت‌های روزمره را محدودتر کند. علاوه بر این، مفصل زانو ممکن است دچار کیست، خار استخوانی یا از دست دادن غضروف شود. عدم وجود غضروف باعث اصطکاک و باریک شدن فضای مفصل می‌شود. با درمان صحیح و مداوم، می‌توان علائم آرتروز زانو را کاهش داد و بهبودی را تجربه کرد.

از دیگرعلائم ایجاد آرتروز می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• درد خفیف یا متوسط زانو
• احساس خشکی در مفاصل زانو
• پرانتزی شدن زانو
• تورم زانو
• احساس سفتی در زانو
• تورم و التهاب موضعی در زانو
• محدود شدن دامنه حرکتی زانو

آب آوردن زانو

درد آرتروز با انجام فعالیت هایی که به زانو فشار وارد می کنند افزایش پیدا می کند. همچنین خشکی و بی تحرکی مفصل زانو نیز بعد از نشستن طولانی، بدتر می شود. در مراحل پیشرفته تر بیماری، ممکن است درد ناشی از آرتروز دائمی شود.
یکی از راه های تشخیص این بیماری، پس از مشاهده علائم آرتروز زانو مراجعه به پزشک است، پزشک پس از گرفتن شرح حال و انجام معاینه زانو راه های درمانی مناسب را برای شما تجویز می کند.

درمان آرتروز زانو

اولین نکته در ایجاد آرتروز زانو در زنان

اگر تا به امروز زانو دردی دارید که به مدت ۶ ماه به صورت منقطع و با ایجاد ناراحتی در شما بوده، و مانع انجام فعالیت های روزمره مانند راه رفتن طولانی، بالا و پایین رفتن از پله، نشستن طولانی در ماشین و سایر فعالیت هایی که نیاز به خم شدن زانو دارند، به شما آزار می رساند، لازم است بررسی و درمانی مناسب انجام شود.
در مراحل اولیه بیماری، انجام این فعالیت ها باعث ایجاد درد کوتاه مدت می شود. اما با پیشرفت بیماری، طول مدت درد افزایش می یابد و به حدی می رسد که با وجود عدم ایجاد فشار بر زانو، هنوز هم درد شما برقرار می ماند. در واقع، در آرتروز پیشرفته زانو، درد مداوم و پیوسته خواهد شد.
برای بهبود وضعیت خود، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:
۱. مراجعه به یک متخصص برای ارزیابی دقیق و تشخیص صحیح بیماری.
۲. ممکن است نیاز باشد آزمایشات و معاینات فیزیکی انجام شود تا وضعیت مفصل زانو بررسی شود.
۳. در صورت تشخیص آرتروز زانو، درمانگر این کلینیک ممکن است درمان هایی از جمله کفی و صندل طبی، ورزش های مناسب و پیشنهادی توصیه کند.
نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که هر چه زودتر برای تشخیص و درمان مراجعه کنید، احتمال بهبود و همچنین کنترل درد شما بیشتر می شود.

چه کسانی به این بیماری دچار می شوند؟

آرتروز زانو یک بیماری است که سبب تخریب تدریجی غضروف زانو شده و به طور عمده به عواملی مانند سن، جنسیت و عوامل ژنتیکی مرتبط است. عوامل دیگری مانند آسیب خارجی، فعالیت های ورزشی یا حرکات تکراری، چاقی و جهش های مشترک نیز ممکن است نقشی در بروز این بیماری داشته باشند.
آمار نشان می‌دهد که خانم‌ها در مقایسه با آقایان بیشتر در معرض خطر ابتلا به آرتروز زانو هستند. این تفاوت جنسیتی ممکن است به علت تفاوت های هورمونی، ساختار بدنی و فعالیت های فیزیکی بین جنسیت ها باشد.
اگر شما یا کسی دیگری به علائم مشکوک آرتروز زانو مبتلا می‌شود، توصیه می‌شود تا از طریق مراجعه به کلینیک سلامت پا پردیس و انجام معاینه مناسب، تشخیص دقیق و درمان مناسب را دریافت کنید.

ایجاد آرتروز زانو در زنان

درمان آرتروز زانو در کلینیک سلامت پا پردیس

برای درمان آرتروز زانو درمانگر مربوطه دراین کلینیک با توجه به آسیب هایی که در این ناحیه وارد شده است و با توجه به شدت فرسودگی مفصل درمان‌های لازم را انجام می‌دهند، روش‌های درمانی که امروزه پاسخ خوبی برای درمان این عارضه هستند شامل استفاده از کفش ها و تمرینات ورزشی مناسب می باشد.همچنین ممکن است در یک فرد از روش های ترکیبی برای درمان استفاده شود تا نتیجه ایده آل به دست آید.
شما برای درمان این بیماری می توانید به مجموعه ما مراجعه کنید و با توجه به علائم و نشانه ها در کوتاه ترین زمان ممکن به بهبودی کامل برسید.
آدرس شعبه تهران:تهران زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، روبروی مجتمع تجاری پالادیوم، ساختمان پیراسته ، طبقه ۴، واحد ۴۱ ، تلفن تماس و نوبت دهی: ۰۹۱۲۹۳۷۱۰۸۳
آدرس شعبه کرج: چهارراه طالقانی، به سمت میدان سپاه، روبروی داروخانه هلال احمر، ابتدای بلوار قائم، ساختمان جهان نما، طبقه ۵، واحد ۱۵ ، تلفن تماس و نوبت دهی: ۰۹۳۵۹۵۹۶۳۵۳ ۰۲۶۳۲۷۴۶۸۹۰