درمان خار پاشنه

درمان خار پاشنه 

خار پاشنه به التهابات ایجاد شده در ناحیه فاسیای کف پا اطلاق می شود.

فاسیای کف پا، یک باند پهن است که در کف پا از پاشنه تا انگشتان پا کشیده می شود. اگر به هر علّت، فاسیا ملتهب شود و این التهاب طول بکشد، می تواند باعث رسوب کلسیم در محل اتصال فاسیا به پاشنه پا شود.

در کلینیک سلامت پا پردیس، کلیه خدمات تخصصی مربوط به خار پاشنه به مراجعان گرامی ارائه می شود.

این مرکز بیماری هایی چون انحراف زانو ، درد کمر، آرتروز زانو ، میخچه را نیز انجام می دهد.

درمان خار پاشنه

خار پاشنه علائم و راه های درمان خار پاشنه

خار پاشنه یا التهاب پرده کف پا( فاشیای کف پا یا پلانتار) یکی از علل شایع درد پاشنه است. این بیماری به علت التهاب یک باند ضخیم است که از کف پای شما عبور می کند و استخوان پاشنه پا را به انگشتان پا متصل می کند (فاسیای کف پا ورم فاشیای کف پا  که معمولا خار پاشنه نامیده می شود، معمولاً باعث درد شدید می شود که معمولاً با اولین قدم های شما هنگامی که از تخت پای خود را به زمین می‌گذارید در صبح شروع می شود.

پس از مدتی پس از برخاستن و حرکت ، درد به طور معمول کاهش می یابد ، اما ممکن است پس از مدتی ایستادن ، دوباره برگردد. ورم کف پا بیشتر در دونده ها دیده می شود. افرادی که دارای اضافه وزن هستند و کسانی که کفش های نامناسب می پوشند نیز در معرض خطر ورم فاسییت کف پا قرار دارند. علاوه بر  التهاب فاسیای کف پا رسوب کلسیم در پاشنه که خار پاشنه نامیده می‌شود نیز می‌تواند درد پاشنه پا ایجاد کند.

درمان خار پاشنه

درمان خار پاشنه

علائم خار پاشنه چیست؟ 

التهاب پرده کف پا یا خار پاشنه به طور معمول باعث ایجاد درد در کف پا در نزدیکی پاشنه پا می شود. درد معمولاً در بعد از بیدار شدن از خواب ، بدترین حالت را دارد ، اگرچه در اثر ایستادن طولانی یا ایستادن بعد از نشستن نیز می تواند ایجاد شود. درد معمولاً بعد از ورزش بیشتر است ، نه در هنگام  ورزش.

علل خار پاشنه چیست ؟ 

پرده یا ( فاشیای) کف پای شما به شکل یک زهی است به کمان متصل است ، این پرده باعث ایجاد قوس پای شما می شود و هنگام راه رفتن ضربه هایی که به پا وارد می‌شود را جذب می کند.اگر تنش و فشار روی این زه بیش از حد زیاد شود ، ممکن است ترک های جزئی در فاشیا ایجاد شود.

درست مانند زه کمان که بیش از حد کشیده شود. کشش و پارگی مکرر فاشیا می تواند باعث تحریک یا التهاب فاسیا شود ، اگرچه علت آن در بسیاری از موارد مشخص نیست.همچنین رسوب کلسیم در اثر فشار زیاد در ناحیه پاشنه باعث ایجاد  خار پاشنه می شود.

عوامل خطر خار پاشنه

حتی اگر فاسییت کف پا بدون دلیل مشخصی ایجاد شود ، برخی از عوامل می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند.دلایل ایجاد کننده خار پاشنه عبارتند از:

۱-  سن:  ورم کف پا و خار پاشنه بیشتر در سنین ۳۰ تا ۶۰ سال دیده می شود.

۲-  انواع خاصی از ورزش:  فعالیت هایی که استرس زیادی به پاشنه و بافت متصل شده شما وارد می کنند – مانند دویدن در مسافت های طولانی ، رقص باله و رقص هوازی – می توانند در بروز ورم مفصل کف پا موثر باشند.

۳- عیوب مکانیک پا:  صافی کف پا ، گودی کف پای زیاد ، الگوی غیرعادی راه رفتن می تواند بر نحوه توزیع وزن هنگام ایستادن تأثیر بگذارد و می تواند فشار بیشتری به فاشیای کف پا وارد کند و خار پاشنه ایجاد کند

 ۴- چاقی:  وزن اضافی ، استرس اضافی بر فاشیای کف پا شما وارد می کند و استخوان سازی پاشنه (خار پاشنه ) را ایجاد میکند.

 نکته 

مشاغلی که مجبور هستند مدت طولانی رو پاهای خود بایستند.  کارگران کارخانه ها ، معلمان و سایر افرادی که بیشتر ساعات کار خود را صرف راه رفتن یا ایستادن بر روی سطوح سخت می کنند ، می توانند به فاشیای کف پا آسیب برسانند.

پیشگیری از ایجاد خار پاشنه

پیشگیری از خار پاشنه مهمترین بخشی است که باید در نظر داشته باشید. برای این منظور، توصیه می‌شود:
۱٫ انتخاب کفش مناسب: بهتر است از کفش‌هایی با قوس طبیعی استفاده کنید تا فشار را بر پاشنه کاهش دهند و به پایی سالم کمک کنند. همچنین اطمینان حاصل کنید که کفش شما به پا اندازه باشد و از جنس با کیفیتی ساخته شده باشد.
۲٫ گرم کردن بدن: قبل از شروع ورزش، به گرم کردن بدن خود بپردازید. این کار می‌تواند با استفاده از تمرین‌های کششی پا صورت گیرد.
۳٫ تمرین‌های کششی پا: قبل از شروع ورزش، تمرین‌های کششی پا را به زمان تمرین خود اضافه کنید. این تمرین‌ها می‌توانند شامل کشش دستگاه عضلانی پا و کاهش فشار بر پاشنه باشند.
۴٫ حفظ تناسب اندام: حرکت و فعالیت منظم، حفظ تناسب اندام و بهبود استحکام عضلات را تسهیل می‌کند. به علاوه، به حداقل رساندن وزن بدن نیز می‌تواند فشار روی پاشنه را کاهش دهد.
۵٫ استراحت و بهبود: اگر احساس درد و سوزش در پاشنه خود می‌کنید، بهتر است استراحت کافی دهید و از بار زیاد روی آن خودداری کنید. همچنین می‌توانید از ماساژ و استفاده از یخ برای کاهش التهاب استفاده کنید.
با اجرای این روش‌ها، امکان بروز خار پاشنه را کاهش داده و می توانید پایی سالم داشته باشید. هرچند در صورتی که درد و التهاب بیشتری تجربه می‌کنید، بهتر است به کلینیک مراجعه کنید.

روش های تشخیص خار پاشنه

۱- بررسی و معاینه بدنی: ابتدا درمانگر عوامل مختلفی را بررسی می‌کند. همچنین، ممکن است از شما بخواهد آزمایش‌های فیزیکی مانند ایستادن بر یک پا یا راه رفتن کوتاه‌مدت را انجام دهید.
۲- آزمایش ها: استفاده از دستگاه اسکنر پا از معمول‌ترین تست‌ها است که در کلینیک سلامت پا پردیس انجام می دهد تا تشخیص و درمان درستی در رابطه با این مشکل تجویز شود.

روش های درمان خار پاشنه

راه های درمانی متفاوتی وجود دارد که این عارضه را برطرف کند. اولین مرحله در درمان خار پاشنه پا در منزل، استراحت کردن و پرهیز از فعالیت‌هایی است که ممکن است علائم بیماری را تشدید کنند. به خصوص فعالیت‌هایی که منجر به فشار و تماس پا با سطوح سفت و سخت می‌شوند، باید به‌درستی رعایت شود زیرا ممکن است درد را بدتر کنند.
همچنین، در صورت عدم بهبود علائم یا تشدید شدن درد، می توانید به کلینیک سلامت پا پردیس برای تشخیص و درمان مناسب مراجعه کنید و از راهنمایی‌های بیشتری در خصوص درمان استفاده کنید.

درمان خار پاشنه

درمان خار پاشنه

بهترین و موثرترین درمان غیر جراحی و بدون عوارض در خار پاشنه انجام اسکن پا و تشخیص دقیق علت ایجاد کننده خار پاشنه توسط اسکن می باشد .

پس از تعیین و تشخیص علل ایجاد کننده خار پاشنه ، اطلاعات اسکن وارد نرم افزار طراحی کامپیوتری دستگاه اسکن می شود و کفی و صندل طبی متناسب با اطلاعات اسکن پای بیمار طراحی و مراحل ساخت کفی یا صندل طبی بدون دخالت دست با کامپیوتر انجام خواهد شد .

تا زمانی که دلیل ایجاد کننده خار پاشنه تشخیص و درمان نشود هیچگاه درمانی برای خار پاشنه ایجاد نخواهد شد و در شرایطی که درمان مناسب و به موقع ایجاد نشود خار پاشنه تبدیل به خار پاشنه مقاوم به درمان خواهد شد .

با این طراحی کامپیوتری،  دلیل ایجاد کننده خار پاشنه درمان شده و درد پاشنه بصورت کامل کنترل خواهد شد.

درمان خار پاشنه

درمان خار پاشنه

اسکن کف پا برای چه کسانی مناسب است؟

کسانی که به حفظ سلامتی خود و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با پا اهمیت می دهند. بعضی از  بیماران هم برای سریعتر کردن روند درمان بیماری، کف پای خود را اسکن می کنند و اقدامات درمانی لازم را انجام می دهند..

اسکن پا برای موارد چه مواردی لازم است؟

  • کسانی که به خار پاشنه دارند.
  • افرادی که قوس کف پای شدیدی دارند.
  • افرادی که صافی کف پا دارند.
  • اکسانی که مبتلا به بیماری دیابت و نوروپاتی که ممکن است در پایشان زخم وجود داشته باشد.
  • افرادی طولانی مدت در پاشنه پا احساس درد دارند.
  • کسانی که درد مداوم دراندام‌های تحتانی یا پا دارند.
  • کسانی که دچارکمردردهای انتشاری به مفاصل پا هستند.
  • کودکانی که در تعادل و راه رفتن مشکل دارند
  • افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی
  • کسانی که زیاد می‌ایستند.
  • بررسی کردن وضعیت قبل و بعد از عمل جراحی
درمان خار پاشنه

درمان خار پاشنه

ویژگی کفی‌های طبی ساخته شده با اسکن کف پا

اسکن کف پا بهترین روش برای ساختن کفی طبی است. اگرچه پزشکان ومتخصصان هنوز هم می توانند به روش سنتی کفی بسازند اما مزایای زیاد اسکن کف پا مانند درمان بسیار موثرتر و سریع تر  باعث می شود اسکن را انتخاب کنند. مزیت استفاده از این اسکنر این است که در کمترین زمان وبا بالاترین دقت اسکن سریع پا را انجام می دهد. باتوجه به آن کفی مناسب را می سازند. این اسکنر تصویری بسیار دقیق و دیجیتال را ارائه می‌دهند و به پزشکان این امکان را می دهند که با دقت و به راحتی درمان را انجام دهند.

مزایای اسکن کف پا 

   ۱-دارای دقت فوق العاده

   ۲-راحتی بیشتر

   ۳-سرعت بالا

   ۴-کیفیت بالای کفی طبی و بسیار کاربردی

نتیجه اسکن کف پا به چگونه ارزیابی می‌شود؟

هر نوع اسکن کف پا داده‌های متفاوتی دارد. بعد از انجام اسکن، متخصص ها تصاویر را با استفاده از کامپیوتر پردازش می کنند. اطلاعات وارد نرم افزار طراحی کامپیوتری شده  و میزان و شدت بیماری و دلیل ایجاد کننده بیماری تشخیص داده خواهد شد. کفی و صندل طبی با کامپیوتر  طراحی و مراحل ساخت بدون دخالت دست بصورت کاملا کامپیوتری ساخته خواهد شد.

درمان خار پاشنه

درمان خار پاشنه

کلام آخر

خارپاشنه یک عارضه بوده که باعث درد در ناحیه کف پا، مخصوصا پاشنه پا می شود و درمان آن در اولویت است.با استفاده از اسکن پا مشکل در ناحیه مورد نظر شناسایی شده. بسته به دلیل ایجاد کننده خار پاشنه کفی طبی وصندل طبی مناسب تجویز می شود.

برای نوبت گرفتن و راهنمای و مشاوره با کلینیک سلامت پا ی پردیس با شماره ها ی زیر تماس حاصل فرمایید .

مرکز تهران: ۰۹۱۲۹۳۷۱۰۸۳

مرکز کرج: ۰۹۳۵۹۵۹۶۳۵۳

۰۲۶۳۲۷۴۶۸۹۰