عوارض متاتارسالژیا

اگر دردی در ناحیه پاها، زیر سر استخوانهای انگشتی (متاتارسال) احساس می کنید، ممکن است مبتلا به متاتارسالژیا باشید که یک نوع درد در ناحیه جلویی کف پاها است. این مشکل معمولا توسط متخصص در کلینیک سلامت پا تشخیص داده می شود. متاتارسالژیا می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود و ممکن است در حین راه رفتن یا پیشرفته‌تر شدن وضعیت، درد قابل تحمل نباشد و به انگشتان پا گسترش یابد. از این رو، برای تشخیص علت درد زیر انگشتان پا مشاوره با کلینیک سلامت پا پردیس و دریافت درمان مناسب ضروری می‌باشد.

تشخیص متاتارسالژیا

چه کسانی به متاتارسالژیا مبتلا می شوند؟

هر کسی ممکن است به متاتارسالژیا مبتلا شود، اما دوندگان و افرادی که در ورزش‌های پرتحرک شرکت می‌کنند و کسانی که عدم تعادل قوس پا دارند  یا زمان زیادی را با پای خود صرف می‌کنند، احتمال بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند. افرادی که قوس پاهای بلندی دارند نیز بیشتر از دیگران به متاتارسالژیا دچار می‌شوند. زیرا قوس‌های بلند بیشترین فشار را به متاتارس و پاشنه پا وارد می‌کنند. همچنین افرادی که انگشت دوم پاهایشان بلندتر از انگشت شست پا است، ممکن است بیشتر با متاتارسالژیا مواجه شوند. افرادی که ناهنجاری‌های پا مانند انگشت چکشی و بونیون دارند، نیز احتمالاً با متاتارسالژیا بیشتری روبرو هستند.

چه چیزی باعث متاتارسالژیا می شود؟

همه‌ی علل متاتارسالژیا شناخته شده نیستند. پوشیدن کفش‌های نامناسب یا کفش‌های پاشنه‌بلند، همراه با دویدن مکرر، ممکن است منجر به متاتارسالژیا شود. اضافه وزن هم می‌تواند به بروز متاتارسالژیا کمک کند. ابتلا به آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت یا نقرس نیز ممکن است عواملی باشند که به بروز متاتارسالژیا کمک کنند.

عوامل ایجاد کننده در ابتلا به درد پنجه پا شامل چیست؟

عوامل خطر ابتلا به درد پنجه پا عبارتند از:

  1. استفاده از کفش‌های نامناسب: استفاده از کفش‌های تنگ یا با پاشنه بلند می‌تواند با دستگاه پنجه پا برخورد کرده و منجر به درد شود.
  2. چاقی و اضافه وزن: افزایش وزن می‌تواند فشار زیادی به پنجه پای فرد وارد کند.
  3. سن: با پیشرفت سن، چربی زیر پا که پنجه پا را حفاظت می‌کند کاهش می‌یابد و ممکن است موجب ابتلا به متاتارسالژیا شود.
  4. فعالیت‌های ورزشی سنگین: انجام تمرینات ورزشی سنگین یا دویدن می‌تواند فشار زیادی به پنجه پا وارد کرده و خطر ابتلا به درد پنجه پا را افزایش دهد.

دلایل بیماری ها و اختلالات انگشتان:

  • راه رفتن طولانی بر روی سطوح سخت و نامناسب
  • اضافه وزن
  • پوشیدن کفش‌های نامناسب
  • پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند، سفت و ضخیم شدن آشیل یا مچ پا
  • وجود قوس زیاد در پا

علت متاتارسالژیا

علائم متاتارسالژیا چیست؟

علامت اصلی متاتارسالژیا درد در ناحیه متاتارس زیر توپی پا است. متاتارسالژیا ممکن است با کبودی و تورم یا التهاب همراه باشد و یا نباشد. این علائم می توانند به سرعت ظاهر شوند یا در طول زمان ایجاد شوند. آنها عبارتند از:

– درد در ناحیه کف پا: این درد می‌تواند تیز، درد یا سوزش باشد. درد ممکن است هنگام ایستادن، دویدن و یا راه رفتن بدتر شود.

– بی حسی یا گزگز در انگشتان پا

– احساس سنگریزه در کفش شما

اگر هر یک از این علائم مداوم را دارید، باید به کلینیک سلامت پا در کرج یا تهران مراجعه کنید. اگر عارضه متاتارسالژی درمان نشود می‌تواند منجر به انگشت چکشی شود و نیز باعث لنگیدن شما و افزایش درد در سایر قسمت‌های بدن، از جمله کمر و لگن شود و منجر به راه رفتن غیرطبیعی شود.

تشخیص متاتارسالژیا

تراپیست درد پا ابتدا با پرسش در مورد علائم شما، معاینه متاتارسالژیا را آغاز می‌کند. او همچنین پای شما را به صورت دستی بررسی می‌کند. ممکن است برای اطمینان از عدم وجود سایر مشکلاتی که ممکن است باعث درد شما شده باشند، نیاز به اسکن پا با دستگاه مخصوص داشته باشید. کلینیک سلامت پا پردیس دارای دستگاه فوت اسکن است که با انجام اسکن پا، مشکل شما را تشخیص داده و بهترین راهکار درمانی را به شما پیشنهاد می‌دهد.

راه کارهای درمانی:

قرار دادن کفی طبی مناسب در کفش‌های خودتان می‌تواند به کاهش فشار در سر استخوان‌های متاتارسال و نیز کاهش درد پاهایتان کمک کند.

استفاده از درمان‌های داخل منزل مانند صندل طبی می‌تواند در بهبود حالت دردتان موثر باشد.

حتما از کفش‌هایی استفاده کنید که با پاهایتان به‌خوبی سازگار باشد، پاشنه مناسب و فضای کافی در قسمت انگشتان داشته باشد.

اگر اضافه وزن دارید، تلاش کنید وزن خود را کاهش دهید.

دلایل متاتارسالژیا

مشاوره با کلینیک سلامت پا پردیس

درمان، با ارائه اطلاعات کامل در مورد بیماری به خود بیمار، جدیدترین و کم هزینه ترین روش  برای ارتقای سطح سلامت و بهبود کیفیت زندگی افراد می‌باشد. درحالی که اطلاعات درمانی شامل مفاهیمی در مورد وضعیت فعلی، روش‌های درمانی و پیشگیری از بروز مجدد بیماری به بیمار انتقال می‌یابد، خود بیمار نقش اساسی را در بهبود وضعیت خود ایفا می‌کند. در کلینیک سلامت پاپردیس با انجام اسکن پا نوع و شدت بیماری تشخیص داده شده و علاوه بر متاتارسالژی بیماری دیگری مانند دیسک کمر، آرتروز زانو، انحراف زانو و … نیز درمان می شود.

آدرس شعبه تهران:تهران زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، روبروی مجتمع تجاری پالادیوم، ساختمان پیراسته ، طبقه ۴، واحد ۴۱
تلفن تماس و نوبت دهی: ۰۹۱۲۹۳۷۱۰۸۳
آدرس شعبه کرج: چهارراه طالقانی، به سمت میدان سپاه، روبروی داروخانه هلال احمر، ابتدای بلوار قائم، ساختمان جهان نما، طبقه ۵، واحد ۱۵
تلفن تماس و نوبت دهی: ۰۹۳۵۹۵۹۶۳۵۳ و ۰۲۶۳۲۷۴۶۸۹۰